29.6.2007.
Заједничка изјава предсједавајућих Делегација Заједничке комисије за европске интеграције и Делегације Европског парламента за односе са земљама Југоисточне Европе
На Деветом међупарламентарном састанку Европски парламент - Босна и Херцеговина, одржаном 28.јуна 2007. године у Бриселу усвојена је Заједничка изјава предсједавајућих делегација Заједничке комисије за европске интеграције и Делегације Европског парламента за односе са земљама Југоисточне Европе.
Садржај изјаве преносимо у цјелости:
ЗАЈЕДНИЧКА ИЗЈАВА
Предсједавајућих делегација
На завршетку 9. Међупарламентарног састанка Европског парламента и Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, одржаног у Бриселу 28. јуна 2007, двије делегације:
О политичкој ситуацији у Босни и Херцеговини и европским интеграцијама
1. изразиле су разочарење што се политичка атмосфера у Босни и Херцеговини погоршала и што Споразум о стабилизацији и придруживању још увијек не може бити парафиран, а технички преговори су завршени у децембру 2006. године; на крају прве половине 2007. године, за коју се очекивало да ће бити година могућности, са дубоким жаљењем су признали да је много времена изгубљено од избора у октобру и да земља заостаје за осталим земљама у региону у Процесу стабилизације и придруживања и не показује потребно јединство политичке воље, нити довољне напоре;
2. поздравиле су именовање Мирослава Лајцака као новог Високог представника и Специјалног представника ЕУ (EUSR) од 1. јула 2007. , и његову намјеру да обавља дужност, користећи све своје овласти и средства која има на располагању, у припремању Босне и Херцеговине за европске интеграције; мишљења су да би вријеме које је преостало до затварања ОХР-а, које се очекује средином 2008. године, требало искористити и за преношење више одговорности на органе власти Босне и Херцеговине;
3. упозориле су против било каквих покушаја стварања моноетничких територија унутар БиХ; везано за Сребреницу, подијелиле су заједничко мишљење да пресуда Међународног суда правде у Хагу донесена 26. фебруара 2007. не представља валидну основу за било какав захтјев за промјену статуса тог града; поздравиле су недавне иницијативе за конкретно побољшање животног стандарда становника и за економски развој града;
О ситуацији у Босни и Херцеговини у области унутрашњих послова, са посебним освртом на реформу полиције и државне управе
4. потврдиле су да питање реформе полиције још увијек остаје најважније питање у БиХ, као основни услов за парафирање Споразума о стабилизацији и придруживању, у складу са три принципа која налаже Европска унија: да нема политичког мијешања у оперативни рад полиције; да све законодавне и буџетске надлежности буду на државном нивоу ; да функционалне полицијске области буду одређене по техничким критеријумима полиције; подсјетиле су све учеснике који се баве овим питањем да је Дирекција за реформу полиције у децембру 2006. г. припремила конкретне приједлоге о реструктурирању полиције; подстакле су политичке снаге да пронађу, на основу политичког споразума од октобра 2005., свеобухватно рјешење које ће прекинути застој и да брзо усвоје реформу;
5. о будућности правосудних институција државе, изразиле су забринутост због дугих одлагања у рјешавању неријешених парница и изразиле су наду да ће бити обезбијеђен пренос потпуне одговорности за ову област на земљу, и да ће уредно функционисати;
6. поновиле су да је од великог значаја да органи власти наставе посвећивати пажњу и предузимати напоре да би се зауставила корупција, као и да би се досљедно имплементирао закон о сукобу интереса;
7. подстакле су Владу да убрза реформу у области државне управе с циљем изграђивања транспарентне, ефикасне и независне службе, која би била спремна боље одговорити потребама својих грађана и захтјевима интеграције ЕУ;
8. што се тиче повратка избјеглица, позвале су одговорне органе власти да омогуће завршетак процеса, у оквиру имплементације Декларације из Сарајева од 31. јануара 2005. г., и посебно да допринесу брзом рјешавању проблема бројних недовршених парница пред судским органима у вези повратка имовине;
О реформи устава
9. снажно су позвале Парламент да, уколико је могуће путем одговарајуће комисије, поново започну рад на уставним амандманима и да ово питање анимира размишљање и исцрпну расправу такође међу цивилним друштвом; ово значи да би требало бити показано много веће преузимање одговорности за процес и боље избалансиран приступ правима државе и њених грађана; сматрају да је пакет уставних амандмана који није добио потребну већину у Парламенту у априлу 2006. већ садржавао много приједлога који јачају овласти на државном нивоу и бавио се одређеним нефункционалностима у законодавним и извршним институцијама; сматрају да, с обзиром да је БиХ мултиетничка држава и заједница, темељна права свих њених грађана и заједнички идентитет треба проактивније да се промовишу и штите;
О сарадњи са Међународним кривичним судом за бившу Југославију (ICTY))
10. уочиле су са задовољством да сарадња БиХ са ИЦТY-ом постаје више задовољавајућа и да су учињени неки позитивни кораци у вези трагања за неким бјегунцима и достављања документације; истакле су да потпуна сарадња са ICTY-ом остаје неопходан предуслов за даљи напредак према ЕУ; сматрају да је срамота што двије најтраженије особе, Радован Караџић и Ратко Младић, још увијек на слободи 12 година послије завршетка рата и позвале су органе власти Босне и Херцеговине, посебно органе власти Републике Српске, да енергично наставе своју акцију и регионалну сарадњу док сви преостали оптуженици не буду испоручени Хагу;
11. мишљења су да би у интересу грађана БиХ било да се у земљи успостави државна комисија за истину и помирење ради испитивања и извјештавања о злостављањима у прошлости, као и зато да би се развиле препоруке за кораке које треба предузети како би се ријешио овај тежак проблем, уз дијалог са цивилним друштвом;
О економији
12. позвале су органе власти да одлучно рјешавају питање мијешања владе у економију и да раде на смањивању претјерано скупе административне структуре, да покрећу приватизацију великих државних компанија и да омогуће изграђивање подузетничког талента, стварање нових радних мјеста и даљу социјалну кохезију; сматрају да је хитно потребно учинити енергичне напоре како би се постигло унутрашње тржиште и побољшала пословна клима;
13. очекујући ратификацију, од стране Босне и Херцеговине, новог проширеног CEFTA споразума, изразиле су жељу да регионална економска сарадња буде поново ојачана, посебно у области пољопривреде, како би се побољшала контрола квалитета и сигурности хране;
14. истакле су да је коридор 5Ц транспортна инфраструктура од стратешког значаја за регион и посебно за БиХ, и позвале су све учеснике, који се баве овим питањем, да допринесу, према својим надлежностима, реализацији овог пројекта у најкраћем могућем временском року;
Завршне изјаве
15. поздравиле су недавно закључивање преговора и парафирање, 10. априла 2007., Споразума између Европске комисије и БиХ о олакшавању визног режима и реадмисији, који, између осталог, предвиђа олакшицу визних захтјева за 20 категорија грађана БиХ; позвале су на брзи завршетак процедуре и подстакле земље чланице ЕУ да ратификују овај Споразум до краја 2007. године;
16. поздравиле су избор Сарајева да буде сједиште Вијећа за регионалну сарадњу које ће од Пакта стабилности преузети почетком 2008., и изразиле су наду да ће нова структура бити ефикасна, посебно у области регионалне парламентарне сарадње;
17. позвале су Дом народа да усвоји закон о високом образовању, који је већ усвојен у Представничком дому, и подијелиле су заједничко мишљење да систем образовања у цјелини треба да буде бедем против етничких, вјерских, културних и било којих других врста предрасуда, омогућавајући свим народима да очувају своју културу, традиције и језик;
18. поздравиле су позив, упућен од политичких странака представљених у Парламенту БиХ, члановима Одбора Делегације за односе са земљама Југоисточне Европе Европског парламента, да присуствују састанку у Сарајеву, 18. и 19. јула 2007, како би расправљали о могућим опцијама имплементације реформе полиције и очекују позитиван резултат ових дискусија.(крај)
ПРЕС
КОНТАКТ |
Сектор за односе с јавношћу |