12.1.2025.
Укинути праксу да пензионери и људи са здравственим проблемима плаћају скупљу обнову возачке дозволе
Посланик у Представничком дому Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине Саша Магазиновић упутио је у парламентарну процедуру иницијативу чији је циљ да укине дискриминацију по којој старији возачи плаћају преко 3 пута већу цијену таксе за продужење возачке дозволе, док возачи умањене здравствене способности плаћају и до 5 пута већи износ у односу на друге возаче у истом временском периоду.
Наиме, уплата таксе за обнову возачке дозволе у износу од 60 КМ се захтјева од свих возача без обзира на рок трајања возачке дозволе. Према закону, возачка дозвола се издаје на период од 10 година. Међутим, према истом закону, старијим возачима се смањује рок трајања важења документа на 3 године, док возачи са умањеном здравственом способношћу морају обновити возачку дозволу у неким ситуацијама и сваке 2 године, те сваки пут платити таксу. То практично значи да је цијена таксе за обнову возачке дозволе за здраве младе и возаче средњих година 60 КМ за период од 10 година, док за исти период важења дозволе пензионери плаћају 200 КМ, а возачи са умањеним здравственим способностима и до 300 КМ.
Магазиновићев приједлог се базира на плаћању таксе за обнову возачке дозволе на начин да се њен износ рачуна према дужини рока трајања документа. Без промјене данашње цијене таксе, годишња цијена би била 6 КМ, што би значило да би пензионери обнову возачке дозволе плаћали 18 КМ у односу на садашњих 60 КМ, док би возачи са смањеном здравственом способношћу који возачку дозволу обнављају сваке двије године плаћали 12 КМ умјесто досадашњих 60 КМ. У коначници, сви возачи у Босни и Херцеговини би у периоду од 10 година плаћали исту цијену, што данас није случај.
Према званичним подацима у Босни и Херцеговини живи 826.707 људи старости од 65 и више година од којих важећу возачку дозволу посједује 170.687 особа. Сви они, уз десетине хиљада оних који из здравствених и других разлога возачку дозволу добијају на временски период краћи од 10 година су дискриминирани на начин да обнову возачке дозволе плаћају вишеструко више.
Овим поводом Магазиновић је нагласио да европски стандарди у области спречавања дискриминације налажу да старији и грађани са здравственим проблемима требају имати право на прилагодбе које узимају у обзир њихове специфичне потребе, али и ограничене финансијске могућности. У случају Правилника о возачкој дозволи се о томе није водило рачуна, те не само да пензионери и особе са умањеним здравственим способностима нису били у повлаштеном положају, него су практично бивали кажњени обавезом плаћања вишеструко већег износа таксе за возачку дозволу за исти временски период.
Ако тежимо друштву једнаких као што сви тврде, онда неће бити проблема да за преко 200.000 возача омогућимо плаћање исте цијене обнове возачке дозволе као и за све друге, посебно имајући у виду да већину од укупног броја дискриминираних чине пензионери чији су приходи значајно мањи од оних који у овој ситуацији плаћају нижу цијену, закључио је Магазиновић. (крај)
ПРЕС
КОНТАКТ |
Сектор за односе с јавношћу |