12.1.2025.
Ukinuti praksu da umirovljenici i ljudi sa zdravstvenim problemima plaćaju skuplju obnovu vozačke dozvole
Zastupnik u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine Saša Magazinović uputio je u parlamentarnu proceduru inicijativu čiji je cilj da ukine diskriminaciju po kojoj stariji vozači plaćaju preko 3 puta veću cijenu pristojbe za produljenje vozačke dozvole, dok vozači umanjene zdravstvene sposobnosti plaćaju i do 5 puta veći iznos u odnosu na druge vozače u istom vremenskom razdoblju.
Naime, uplata pristojbe za obnovu vozačke dozvole u iznosu od 60 KM se zahtjeva od svih vozača bez obzira na rok trajanja vozačke dozvole. Prema zakonu, vozačka dozvola se izdaje na razdoblje od 10 godina. Međutim, prema istom zakonu, starijim vozačima se smanjuje rok trajanja važenja dokumenta na 3 godine, dok vozači sa umanjenom zdravstvenom sposobnošću moraju obnoviti vozačku dozvolu u nekim situacijama i svake 2 godine, te svaki put platiti pristojbu. To praktično znači da je cijena pristojbe za obnovu vozačke dozvole za zdrave mlade i vozače srednjih godina 60 KM za razdoblje od 10 godina, dok za isto razdoblje važenja dozvole umirovljenici plaćaju 200 KM, a vozači sa umanjenim zdravstvenim sposobnostima i do 300 KM.
Magazinovićev prijedlog se bazira na plaćanju pristojbe za obnovu vozačke dozvole na način da se njen iznos računa prema duljini roka trajanja dokumenta. Bez promjene današnje cijene pristojbe, godišnja cijena bi bila 6 KM, što bi značilo da bi umirovljenici obnovu vozačke dozvole plaćali 18 KM u odnosu na sadašnjih 60 KM, dok bi vozači sa smanjenom zdravstvenom sposobnošću koji vozačku dozvolu obnavljaju svake dvije godine plaćali 12 KM umjesto dosadašnjih 60 KM. U konačnici, svi vozači u Bosni i Hercegovini bi u razdoblju od 10 godina plaćali istu cijenu, što danas nije slučaj.
Prema zvaničnim podacima u Bosni i Hercegovini živi 826.707 ljudi starosti od 65 i više godina od kojih važeću vozačku dozvolu posjeduje 170.687 osoba. Svi oni, uz desetine tisuća onih koji iz zdravstvenih i drugih razloga vozačku dozvolu dobijaju na vremensko razdoblje kraće od 10 godina su diskriminirani na način da obnovu vozačke dozvole plaćaju višestruko više.
Ovim povodom Magazinović je naglasio da europski standardi u području sprječavanja diskriminacije nalažu da stariji i građani sa zdravstvenim problemima trebaju imati pravo na prilagodbe koje uzimaju u obzir njihove specifične potrebe, ali i ograničene financijske mogućnosti. U slučaju Pravilnika o vozačkoj dozvoli se o tome nije vodilo računa, te ne samo da umirovljenici i osobe sa umanjenim zdravstvenim sposobnostima nisu bili u povlaštenom položaju, nego su praktično bivali kažnjeni obvezom plaćanja višestruko većeg iznosa pristojbe za vozačku dozvolu za isto vremensko razdoblje.
Ako težimo društvu jednakih kao što svi tvrde, onda neće biti problema da za preko 200.000 vozača omogućimo plaćanje iste cijene obnove vozačke dozvole kao i za sve druge, posebno imajući u vidu da većinu od ukupnog broja diskriminiranih čine umirovljenici čiji su prihodi značajno manji od onih koji u ovoj situaciji plaćaju nižu cijenu, zaključio je Magazinović. (kraj)
PRESS
KONTAKT |
Sektor za odnose sa javnošću |