MENI
29.11.2021.

Одржана 8. хитна сједница Дома народа

На 8. хитној сједници Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине (ПСБиХ), на захтјев делегата Дома народа ПСБиХ Дениса Бећировића, Златка Милетића, Амира Фазлића, Муниба Јусуфовића и Асима Сарајлића, обављена је расправа о, како је насловљена тачка дневног реда, Информацији Колегијума Дома народа ПСБиХ о разлозима блокаде рада највишег законодавног органа државе БиХ, с посебним освртом на образложење правног основа блокирања рада овог државног органа власти.

Након расправе, Дом народа ПСБиХ усвојио је закључак којим позива на хитно усаглашавање изборних модела на основу потписаног Политичког споразума о приниципима измјена и допунама Изборног закона БиХ од 17. јуна 2020.године, како би се обезбиједило легитимно представљање конститутивних народа у Предсједништву БиХ и домовима народа, те уклонили сви облици утврђених неједнакости и дискриминација, а у складу са одлуком Уставног суда БиХ број У-23/14 и пресудама Европског суда за људска права које још чекају своје извршење.

Дом народа позвао је и све политичке актере на стални дијалог како би хитно остварили предуслове за редовно и несметано функционисање, те испуњавање обавеза како из надлежности Савјета министара БиХ тако и из надлежности ПСБиХ.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине упућен је приједлог закључка Клуба хрватског народа у Дому народа ПСБиХ који гласи:

„Централна изборна комисија (ЦИК) није законодавно тијело, нити има право преузимати надлежности ПСБиХ. ЦИК није изабран и именован у складу са одредбама Изборног закона Босне и Херцеговине. Тражимо да се чланови ЦИК-а изаберу и именују на основу Јавног конкурса у складу с процедурама прописаним Изборним законом БиХ.“

Ради недостатка ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома упућени су сљедећи приједлози закључака Клуба српског народа у Дому народа ПСБиХ:

  • „Разлог за нефункционисање Дома народа ПСБиХ је бесправна одлука високог представника Валентина Инцка којом је покушао наметнути измјене и допуне Кривичног закона БиХ, што није имао право. Овлаштење за наметање закона од стране високог представника, као неизабраног странца, не постоји у Дејтонском споразуму и Анексу 10. као једином анексу који јасно одређује задатке високог представника;
  • Неопходно је да они који су креирали посљедњу одлуку Валентина Инцка, исту и пониште. Савјет министара БиХ би требао у што скорије вријеме предложити начин одређивања и исказивања односа према почињеним ратним злочинима и њиховом третирању у јавности, имајући у виду да се у БиХ водио грађански рат или ”трагични сукоб у региону”, како то дефинише Дејтонски споразум;
  • Дом народа ПСБиХ констатује да Уставни суд БиХ, излазећи изван своје надлежности и супротно уставном одређењу да „БиХ наставља своје правно постојање према међународном праву као држава, али са унутрашњим системом измијењеним како је овим Уставом предвиђено“, доноси одлуке супротне Уставу БиХ када је у питању државна имовина. Устав БиХ у члану III 3. а) регулише да “све владине функције и овлаштења које у овом Уставу нису изричито додијеЉене институцијама Босне и Херцеговине, припадају ентитетима”;
  • Дом народа констатује да Уставом БиХ државној заједници БиХ није изричито дато право на имовину, нити надлежност да регулише власништво над државном имовином, па је неопходно да се то питање разријеши Споразумом између два ентитета, кантона Федерације БиХ, као и Брчко Дистрикта који је у заједничком власништву (кондоминијум) Републике Српске и Федерације БиХ;
  • Дом народа подржава иницијативу Народне скупштине Републике Српске за разговор и дијалог између Републике Српске и Федерације Босне и Херцеговине, као и три конститутивна народа – Срба, Хрвата и Бошњака о могућим рјешењима за Босну и Херцеговину, те их позива на свеобухватан дијалог о тренутном стању у БиХ и могућим рјешењима везаним за будућност Републике Српске и Федерације БиХ.“(крај)

ПРЕС
КОНТАКТ
Сектор за односе с јавношћу