MENI
29.11.2021.

Održana 8. hitna sjednica Doma naroda

Na 8. hitnoj sjednici Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (PSBiH), na zahtjev izaslanika Doma naroda PSBiH Denisa Bećirovića, Zlatka Miletića, Amira Fazlića, Muniba Jusufovića i Asima Sarajlića, obavljena je rasprava o, kako je naslovljena točka dnevnog reda, Informaciji Kolegija Doma naroda PSBiH o razlozima blokade rada najvišeg zakonodavnog organa države BiH, s posebnim osvrtom na obrazloženje pravnog temelja blokiranja rada ovog državnog organa vlasti.

Nakon rasprave, Dom naroda PSBiH usvojio je zaključak kojim poziva na hitno usuglašavanje izbornih modela na temelju potpisanog Političkog sporazuma o prinicipima izmjena i dopunama Izbornog zakona BiH od 17. lipnja 2020.godine, kako bi se osiguralo legitimno predstavljanje konstitutivnih naroda u Predsjedništvu BiH i domovima naroda, te uklonili svi oblici utvrđenih nejednakosti i diskriminacija, a sukladno odluci Ustavnog suda BiH broj U-23/14 i presudama Europskog suda za ljudska prava koje još čekaju svoje izvršenje.

Dom naroda pozvao je i sve političke aktere na stalni dijalog kako bi hitno ostvarili preduvjete za redovito i nesmetano funkcioniranje, te ispunjavanje obveza kako iz nadležnosti Vijeća ministara BiH tako i iz nadležnosti PSBiH.

Na usuglašavanje Kolegiju Doma, radi nedostatka entitetske većine upućen je prijedlog zaključka Kluba hrvatskog naroda u Domu naroda PSBiH koji glasi:

„Središnje izborno povjerenstvo (SIP) nije zakonodavno tijelo, niti ima pravo preuzimati nadležnosti PSBiH. SIP nije izabran i imenovan sukladno odredbama Izbornog zakona Bosne i Hercegovine. Tražimo da se članovi SIP-a izaberu i imenuju na temelju Javnog natječaja sukladno procedurama propisanim Izbornim zakonom BiH.“

Radi nedostatka entitetske većine, na usuglašavanje Kolegiju Doma upućeni su sljedeći prijedlozi zaključaka Kluba srpskog naroda u Domu naroda PSBiH:

  • „Razlog za nefunkcioniranje Doma naroda PSBiH je bespravna odluka visokog predstavnika Valentina Incka kojom je pokušao nametnuti izmjene i dopune Kaznenog zakona BiH, što nije imao pravo. Ovlasti za nametanje zakona od strane visokog predstavnika, kao neizabranog stranca, ne postoji u Daytonskom sporazumu i Aneksu 10. kao jedinom aneksu koji jasno određuje zadatke visokog predstavnika;
  • Neophodno je da oni koji su kreirali poslјednju odluku Valentina Incka, istu i ponište. Vijeće ministara BiH bi trebalo u što skorije vrijeme predložiti način određivanja i iskazivanja odnosa prema počinjenim ratnim zločinima i njihovom tretiranju u javnosti, imajući u vidu da se u BiH vodio građanski rat ili ”tragični sukob u regionu”, kako to definira Daytonski sporazum;
  • Dom naroda PSBiH konstatira da Ustavni sud BiH, izlazeći izvan svoje nadležnosti i suprotno ustavnom određenju da „BiH nastavlјa svoje pravno postojanje prema međunarodnom pravu kao država, ali sa unutarnjim sustavom izmijenjenim kako je ovim Ustavom predviđeno“, donosi odluke suprotne Ustavu BiH kada je u pitanju državna imovina. Ustav BiH u članku III 3. a) regulira da “sve vladine funkcije i ovlaštenja koje u ovom Ustavu nisu izričito dodijelјene institucijama Bosne i Hercegovine, pripadaju entitetima”;
  • Dom naroda konstatira da Ustavom BiH državnoj zajednici BiH nije izričito dato pravo na imovinu, niti nadležnost da regulira vlasništvo nad državnom imovinom, pa je neophodno da se to pitanje razriješi Sporazumom između dvaju entiteta, županija Federacije BiH, kao i Brčko Distrikta koji je u zajedničkom vlasništvu (kondominijum) Republike Srpske i Federacije BiH;
  • Dom naroda podržava inicijativu Narodne skupštine Republike Srpske za razgovor i dijalog između Republike Srpske i Federacije Bosne i Hercegovine, kao i tri konstitutivna naroda – Srba, Hrvata i Bošnjaka o mogućim rješenjima za Bosnu i Hercegovinu, te ih poziva na sveobuhvatan dijalog o trenutnom stanju u BiH i mogućim rješenjima vezanim za budućnost Republike Srpske i Federacije BiH.“(kraj)

 

 


PRESS
KONTAKT
Sektor za odnose sa javnošću