27.9.2012.
Чланица Делегације ПСБиХ у ПС Централноевропске иницијативе, Данијела Мартиновић се обратила учесницима засједања Парламентарне скупштине ЦЕИ у Кијеву
Чланица Делегације Парламентарне скупштине БиХ у Парламентарној скупштини Централноевропске иницијативе (ЦЕИ), Данијела Мартиновић се обратила учесницима засједања Парламентарне скупштине ЦЕИ, које се на тему „Унапрјеђење инфраструктуре промета као ефикасног средства за интензивирање међусобних односа међу држава чланицама ЦЕИ - Законодавне одредбе: експертиза, сарадња, изазови, проблеми“, одржава у Кијеву.
Текст обраћања преносимо у цјелини:
„Развој Основне транспортне мреже БиХ за придружење ЕУ мрежи (ТЕН-Т)“
„Регионалне студије Transport Infrastructure Regional Study (TIRS) 2001. и Regional Balkans Infrastructure Study-Transport (REBIS) 2003., које су урађене као основа за успостављање транспортне мреже југоисточне Европе (Западног Балкана) су финансиране средствима Европске комисије (ЕК) у којима су учествовале све организације и институције Босне и Херцеговине (БиХ), ентитета, Дистрикта Брчко БиХ. Овим студијама је претходила израда Транспорт Мастер Плана Босне и Херцеговине, који је финансирала Japan International Cooperation Agency (JICA), а у изради су такођер учествовале све организације и институције Босне и Херцеговине (БиХ), ентитета, Дистрикта Брчко БиХ.
Одлука о транспортној мрежи југоисточне Европе (Западног Балкана) усвојена је 29. априла 2004., а потврђена је потписивањем Меморандума о разумијевању о развоју основне транспортне мреже југоисточне Европе (МоУ), потписан у Луxембургу 11. 06. 2004. Прилог Меморандума је мапа основне мреже, а потписнице су: Албанија, Босна и Херцеговина, Хрватска, Црна Гора, Србија, Македонија, Косово/УНСЦР и ЕК. Основну транспортну мрежу БиХ за придружење ЕУ мрежи чине:
· Путеви: - Коридор ВЦ: Свилај – Сарајево – Бијача,
Пловни путеви, Жељезничка пруга, Аеродроми: Сарајево и Бања Лука. Адендум на Меморандум за развој жељезничког транспорта потписан је у Тирани 04.12.2007. године. МоУ је утврдио листу захтјева везаних за сарадњу, размјену информација, унапређивање функционисања транспортне мреже, инвестиције и институционалну подршку.
Тијела за проведбу MoU су: SEETO Steering Committee, SEETO Генерални Секретариат (сједиште у Београду) и Годишњи Министарски састанак.
Меморандумом о разумијевању договорена је припрема Вишегодишњег плана (Multi-Annual Plan - MAP), који се доноси на пет година и даје детаље о примјени меморандума. Општи циљ имплементације МоУ је повећање ефикасности, нижих трошкова и бољег квалитета услуга корисницима транспортне инфраструктуре како у земљама Западног Балкана, тако и изван региона. Као специфични циљеви наводе се:
усмјеравање регионалне сарадње на начин који је битан за европску интеграцију региона;стварање информационе базе о функционисању Основне регионалне транспортне мреже;развијање програма мјера за унапређивање управљања основном мрежом;утврђивање листе најважнијих приоритетних инвестиционих пројеката за уклањање уских грла.Процес припреме МАП-а је везан за националне програме и стратегије. Бројне консултације на састанцима Управног одбора, на различитим радионицама и радним групама, као и на годишњем састанку министара транспорта, допринијеле су бољем прикупљању података и размјени информација.
На Основну мрежу БиХ велики утицај имају сусједне земље. Потписнице Меморандума су дуго тражиле промјену Основне мреже и тај процес је врло оскудно урађен 2009. г., када су почели преговори о Транспортној заједници. Европска Комисија је дала критерије, а све потписнице Меморандума су доставиле своје приједлоге за модификацију Основне мреже. На Министарском састанку СЕЕТО у Загребу 03.12.2009. године усвојена је Модификована мрежа.
Споразум о стабилизацији и придруживању између Европских заједница и њихових држава чланица, с једне стране, и Босне и Херцеговине, с друге стране (ратифициран), даје приоритет имплементацији Меморандума о разумијевању о развоју Основне регионалне транспортне мреже, постизање стандарда саобраћаја сличних онима у Заједници, развој транспортног система у Босни и Херцеговини који је компатибилан и усклађен са системом Заједнице, те унапређивање заштите околиша у области транспорта.
Интеграција транспортних мрежа се води кроз процес преговора земаља кандидата са Европском Комисијом по поглављима. Тај процес од свих потписница МоУ једино је завршила Република Хрватска у октобру 2010.г. Друге земље укључујући и БиХ требају интензивно да раде на припреми својих транспортних мрежа. Међународне финансијске институције (IFI's) и EK (IPA) са посебном организацијом Weat Balkan Investment Framework (WBIF) помажу овом процесу и везују се само за пројекте SEETO Comprehensive Network. Преглед и статус пројеката на Основној регионалној транспортној мрежи Босне и Херцеговине дат је у табели.“ (крај)
Чланица Делегације Парламентарне скупштине БиХ у Парламентарној скупштини Централноевропске иницијативе (ЦЕИ), Данијела Мартиновић се обратила учесницима засједања Парламентарне скупштине ЦЕИ, које се на тему „Унапрјеђење инфраструктуре промета као ефикасног средства за интензивирање међусобних односа међу држава чланицама ЦЕИ - Законодавне одредбе: експертиза, сарадња, изазови, проблеми“, одржава у Кијеву.
Текст обраћања преносимо у цјелини:
„Развој Основне транспортне мреже БиХ за придружење ЕУ мрежи (ТЕН-Т)“
„Регионалне студије Transport Infrastructure Regional Study (TIRS) 2001. и Regional Balkans Infrastructure Study-Transport (REBIS) 2003., које су урађене као основа за успостављање транспортне мреже југоисточне Европе (Западног Балкана) су финансиране средствима Европске комисије (ЕК) у којима су учествовале све организације и институције Босне и Херцеговине (БиХ), ентитета, Дистрикта Брчко БиХ. Овим студијама је претходила израда Транспорт Мастер Плана Босне и Херцеговине, који је финансирала Japan International Cooperation Agency (JICA), а у изради су такођер учествовале све организације и институције Босне и Херцеговине (БиХ), ентитета, Дистрикта Брчко БиХ.
Одлука о транспортној мрежи југоисточне Европе (Западног Балкана) усвојена је 29. априла 2004., а потврђена је потписивањем Меморандума о разумијевању о развоју основне транспортне мреже југоисточне Европе (МоУ), потписан у Луxембургу 11. 06. 2004. Прилог Меморандума је мапа основне мреже, а потписнице су: Албанија, Босна и Херцеговина, Хрватска, Црна Гора, Србија, Македонија, Косово/УНСЦР и ЕК. Основну транспортну мрежу БиХ за придружење ЕУ мрежи чине:
· Путеви: - Коридор ВЦ: Свилај – Сарајево – Бијача,
Пловни путеви, Жељезничка пруга, Аеродроми: Сарајево и Бања Лука. Адендум на Меморандум за развој жељезничког транспорта потписан је у Тирани 04.12.2007. године. МоУ је утврдио листу захтјева везаних за сарадњу, размјену информација, унапређивање функционисања транспортне мреже, инвестиције и институционалну подршку.
Тијела за проведбу MoU су: SEETO Steering Committee, SEETO Генерални Секретариат (сједиште у Београду) и Годишњи Министарски састанак.
Меморандумом о разумијевању договорена је припрема Вишегодишњег плана (Multi-Annual Plan - MAP), који се доноси на пет година и даје детаље о примјени меморандума. Општи циљ имплементације МоУ је повећање ефикасности, нижих трошкова и бољег квалитета услуга корисницима транспортне инфраструктуре како у земљама Западног Балкана, тако и изван региона. Као специфични циљеви наводе се:
усмјеравање регионалне сарадње на начин који је битан за европску интеграцију региона;стварање информационе базе о функционисању Основне регионалне транспортне мреже;развијање програма мјера за унапређивање управљања основном мрежом;утврђивање листе најважнијих приоритетних инвестиционих пројеката за уклањање уских грла.Процес припреме МАП-а је везан за националне програме и стратегије. Бројне консултације на састанцима Управног одбора, на различитим радионицама и радним групама, као и на годишњем састанку министара транспорта, допринијеле су бољем прикупљању података и размјени информација.
На Основну мрежу БиХ велики утицај имају сусједне земље. Потписнице Меморандума су дуго тражиле промјену Основне мреже и тај процес је врло оскудно урађен 2009. г., када су почели преговори о Транспортној заједници. Европска Комисија је дала критерије, а све потписнице Меморандума су доставиле своје приједлоге за модификацију Основне мреже. На Министарском састанку СЕЕТО у Загребу 03.12.2009. године усвојена је Модификована мрежа.
Споразум о стабилизацији и придруживању између Европских заједница и њихових држава чланица, с једне стране, и Босне и Херцеговине, с друге стране (ратифициран), даје приоритет имплементацији Меморандума о разумијевању о развоју Основне регионалне транспортне мреже, постизање стандарда саобраћаја сличних онима у Заједници, развој транспортног система у Босни и Херцеговини који је компатибилан и усклађен са системом Заједнице, те унапређивање заштите околиша у области транспорта.
Интеграција транспортних мрежа се води кроз процес преговора земаља кандидата са Европском Комисијом по поглављима. Тај процес од свих потписница МоУ једино је завршила Република Хрватска у октобру 2010.г. Друге земље укључујући и БиХ требају интензивно да раде на припреми својих транспортних мрежа. Међународне финансијске институције (IFI's) и EK (IPA) са посебном организацијом Weat Balkan Investment Framework (WBIF) помажу овом процесу и везују се само за пројекте SEETO Comprehensive Network. Преглед и статус пројеката на Основној регионалној транспортној мрежи Босне и Херцеговине дат је у табели.“ (крај)
ПРЕС
КОНТАКТ |
Сектор за односе с јавношћу |