20.5.2020.
Окончана 8. сједница Представничког дома
На данас завршеној 8. сједници Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине (ПСБиХ) усвојен је, по хитном поступку, Приједлог закона о допуни Закона о порезу на додату вриједност, чији је предлагач посланик Денис Звиздић.
Уз овај Приједлог закона Представнички дом усвојио је закључак да се овај Приједлог закона доставља Дому народа ПСБиХ уз захтјев да се исти разматра по хитном законодавном поступку.
Дом је, такође, усвојио и закључак којим задужује Савјет министара БиХ да у року од 90 дана изради и Представничком дому ПСБиХ достави на расправу Приједлог измјена и допуна Закона о порезу на додату вриједност на начин да се обавезницима плаћања ПДВ-а омогући подношење мјесечне ПДВ пријаве до краја мјесеца по истеку пореског периода, односно да се постојећи став (2) члана 39. Закона о порезу на додату вриједност измијени и гласи: „Пријаву из става 1. овог члана обaвезник подноси до краја мјесеца по истеку пореског периода“.
По хитном поступку усвојен је Приједлог закона о допуни Закона о акцизама у Босни и Херцеговини, чији су предлагачи посланици Предраг Којовић, Мирјана Маринковић-Лепић, Аида Баручија и Дамир Арнаут.
По хитном поступку усвојен је и Приједлог закона о измјени Закона о платама и накнадама у институцијама Босне и Херцеговине, чији је предлагач посланик Дамир Арнаут.
У првом читању и по скраћеном законодавном поступку усвојен је Приједлог закона о измјени и допунама Кривичног закона БиХ, чији су предлагачи посланици Саша Магазиновић, Јасмин Емрић и Шемсудин Мехмедовић. Представнички дом ПСБиХ усвојио је и закључак којим од Савјета министара БиХ тражи да до разматрања овог Приједлога закона у другом читању достави мишљење о овом Приједлогу закона.
Усвојен је, у другом читању, Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о Судској полицији Босне и Херцеговине, чији је предлагач Савјет министара БиХ.
У другом читању усвојен је и Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о систему државне помоћи у Босни и Херцеговини (П.З.Е.И), чији је предлагач Савјет министара БиХ.
На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је Приједлог закона о обавезним доприносима званичника у институцијама Босне и Херцеговине. Дом је претходно усвојио захтјев предлагача посланика Предрага Којовића, Мирјане Маринковић-Лепић, Аиде Баручије и Дамира Арнаута за разматрање овог Приједлога закона по хитном поступку.
На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је Захтјев посланика Дамира Арнаута за разматрање Приједлога закона о ванредним мјерама штедње у институцијама Босне и Херцеговине услјед пандемије COVID-19 по хитном поступку.
Представнички дом није усвојио негативно мишљење Уставноправне комисије Дома о Приједлогу амандмана II и амандмана III на Устав БиХ, чији је предлагач посланик Џенан Ђонлагић. У складу с Пословником Представничког дома, Уставноправна комисија задужена је да изради ново мишљење о овим амандманима на Устав БиХ.
На усаглашавање Колегијуму Дома, усљед недостатка ентитетске већине, упућено је негативно мишљење Уставноправне комисије о Приједлогу закона о избору судија Уставног суда БиХ које је претходно бирао предсједник Европског суда за људска права, чији су предлагачи, у првом читању, посланици Небојша Радмановић, Сњежана Новаковић-Бурсаћ, Ненад Стевандић, Ненад Нешић, Јаков Галић, Обрен Петровић, Драган Богданић, Сања Вулић, Љубица Милјановић, Борјана Кришто, Никола Ловриновић, Мијо Матановић, Предраг Кожул и Даријана Филиповић.
Ради недостатка ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома упућен је Приједлог закона о измјенама Закона о платама и накнадама у институцијама БиХ, у првом читању, чији су предлагачи посланици Мирјана Маринковић-Лепић и Предраг Којовић. На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је и приједлог закључка посланика Николе Ловриновића према коме се Савјет министара БиХ задужује да размотри материјале и приједлоге измјена Закона о платама и накнадама у институцијама БиХ и да, у року не дужем од 60 дана, предложи свеобухватне измјене и допуне овог Закона.
На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је и Приједлог закона о електронској идентификацији и услугама повјерења за електронске трансакције (П.З.Е.И), у првом читању, чији је предлагач Савјет министара БиХ.
Представнички дом није усвојио Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о финансирању институција БиХ, чији је предлагач, у другом читању, Савјет министара БиХ.
Дом није усвојио ни Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о патенту (П.З.Е.И), у другом читању, чији је предлагач Савјет министара БиХ.
У првом читању Дом није усвојио Приједлог закона о измјенама и допунама Закона БиХ о извршењу кривичних санкција, притвора и других мјера, чији је предлагач Савјет министара БиХ.
У првом читању није усвојен ни Приједлог закона о допуни Закона о лијековима и медицинским средствима, чији су предлагачи посланици Мирјана Маринковић-Лепић и Предраг Којовић.
Представнички дом није усвојио Извјештај Заједничке комисије оба дома ПСБиХ о постизању идентичног текста Закона о измјенама и допунама Закона о раду у институцијама БиХ, због чега се овај Закон сматра одбијеним.
Дом је утврдио нови рок надлежној комисији за достављање мишљења о Приједлогу закона о допуни Закона о акцизама у БиХ, чији је предлагач посланица Аида Баручија.
Представнички дом усвојио је Извјештај о реализацији Ревидиране стратегије Босне и Херцеговине за провођење Анекса VII Дејтонског мировног споразума за 2017. годину, чији је подносилац Министарство за људска права и избјеглице БиХ. Уз овај Извјештај Дом је усвојио закључак којим се Савјет министара БиХ задужује да, у што је могуће краћем року, сачини и ПСБиХ достави извјештаје о реализацији Ревидиране стратегије БиХ за провођење Анекса VII Дејтонског мировног споразума за 2018. и 2019. годину.
Усвојени су Извјештаји о заштити личних података у Босни и Херцеговини за 2017. и 2018. годину, чији је подносилац Агенција за заштиту личних података у БиХ. Уз ове извјештаје Дом је усвојио закључак којим се Савјет министара БиХ обавезује да што прије оконча процедуру усвајања и достављања ПСБиХ новог Закона о заштити личних података те да, у складу са закључцима наведеним у Извјештају о заштити личних података у Босни и Херцеговини за 2017. годину, дјелује на адекватан начин како би се осигурао законит и ефикасан рад Агенције за заштиту личних података у БиХ.
Дом је усвојио и сљедеће извјештаје и специјалне извјештаје:
- Годишњи извјештај о резултатима активности Институције омбудсмена за људска права БиХ за 2017. годину,
- Годишњи извјештај о резултатима активности Институције омбудсмена за људска права БиХ за 2018. годину,
- Извјештај о збрињавању избјеглица и странаца под супсидијарном заштитом у Босни и Херцеговини за 2017. годину, чији је подносилац Министарство за људска права и избјеглице БиХ,
- Извјештај о збрињавању избјеглица и странаца под супсидијарном заштитом у Босни и Херцеговини за 2018. годину, чији је подносилац Министарство за људска права и избјеглице БиХ,
- Специјални извјештај о националној и полној структури запослених у полицијско-безбједносним агенцијама у Босни и Херцеговини, чији је подносилац Институција омбудсмена за људска права БиХ,
- Специјални извјештај о стању лјудских права лица с интелектуалним и менталним тешкоћама у Босни и Херцеговини, чији је подносилац Институција омбудсмена за људска права БиХ,
- Специјални извјештај о стању у области миграција у Босни и Херцеговини, чији је подносилац Институција омбудсмена за људска права БиХ,
- Специјални извјештај о забрани физичког кажњавања дјетета у Босни и Херцеговини, чији је подносилац Институција омбудсмена за људска права БиХ,
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Управљање процесом реализације уговора о јавним набавкама у институцијама БиХ“, подносилац: Канцеларија за ревизију институција БиХ.
Представнички дом усвојио је и Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Праћење реализације препорука ревизије учинка“, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ. Уз овај Извјештај, Дом је усвојио и закључак којим од Савјета министара БиХ и Министарства финансија и трезора БиХ тражи да у року од три мјесеца извијести Представнички дом ПСБиХ о планираним и предузетим активностима на реализацији препорука из овог лзвјештаја.
Дом је усвојио и Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Утврђивање царинске вриједности кориштених моторних возила“, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ. Дом је усвојио и закључак, којим од Управе за индиректно опорезивање БиХ тражи да у року од три мјесеца извијести Представнички дом ПСБиХ о планираним и предузетим активностима на реализацији препорука из лзвјештаја о извршеној ревизији учинка о теми: "Утврђивање царинске вриједности кориштених моторних возила", те да о предузетим активностима упозна Канцеларију за ревизију институција БиХ.
Усвојени су и сљедећи извјештаји о извршеној ревизији учинка:
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Праћење реализације препорука ревизије учинка“, од 8. 11. 2018. године, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ,
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Праћење реализације препорука ревизије учинка“, од 26. 12. 2019. године, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ,
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Управлјање стратегијама на нивоу Босне и Херцеговине“, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ,
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Активности институција БиХ у процесу доношења правилника о унутрашњим организацијама“, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ,
- Извјештај о извршеној ревизији учинка о теми: „Спремност институција БиХ да одговоре на преузете обавезе из Програма одрживог развоја до 2030. године“, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ.
Дом је усвојио Годишњи консолидовани извјештај интерне ревизије за 2018. годину, чији је подносилац Министарство финансија и трезора БиХ, као и Годишњи консолидовани извјештај о систему финансијског управљања и контроле у институцијама БиХ за 2018. годину, чији је подносилац Министарство финансија и трезора БиХ.
Усвојени су и извјештаји о раду Савјета министара БиХ за 2017. и 2018. годину.
Поводом раније обављене расправе о стању у правосуђу Босне и Херцеговине и раду Високог судског и тужилачког савјета БиХ, Информације о раду Тужилаштва БиХ за 2017. годину и Информације о раду Тужилаштва БиХ за 2018. годину, Представнички дом усвојио је сљедеће закључке:
- Представнички дом ПСБиХ задужује Министарство правде БиХ и Савјет министара БиХ да, на основу анализе Извјештаја стручњака о питањима владавине права у Босни и Херцеговини (тзв. Прибеовог извјештаја), израде и доставе Представничком дому ПСБиХ на усвајање Акциони план отклањања недостатака у области владавине права, провођења препорука и мјера садржаних у Извјештају стручњака о питањима владавине права у у Босни и Херцеговини од 5. 12. 2019,
- Захтијева се од Тужилаштва Босне и Херцеговине да у што скоријем времену достави детаљну статистику процесуирања предмета ратних злочина, који су од Хашког трибунала означени као предмети А категорије,
- Припремити анализу и преглед неопходних измјена и допуна кривичног законодавства, нарочито када је ријеч о потврђивању оптужнице и одлучивању о приговорима на оптужницу,
- Скреће се пажња члановима ВСТС-а да приликом попуњавања руководећих позиција, и то конкретно предсједник Суда БиХ, главни тужилац Тужилаштва БиХ и предсједавајући ВСТС-а, воде рачуна о националној структури, конкретније, заступљености конститутивних народа Босне и Херцеговине,
- Имајући у виду све наведено, сматрамо сврсисходним да се извјештаји ВСТС-а Парламентарној скупштини БиХ достављају два пута годишње до измјене релевантног законодавства с тим у вези,
- Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да достави измјене и допуне Закона о Високом судском и тужилачком савјету Босне и Херцеговине.
- Представнички дом ПСБиХ сматра да измјене и допуне Закона о Високом судском и тужилачком савјету Босне и Херцеговине требају да садрже све препоруке садржане у Извјештају Европске комисије, Прибеовом извјештају, те додатно да требају ићи у слједећем правцу:
- Раздвојити ВСТС на засебна тијела: Високи судски савјет и Високи тужилачки савјет
- Чланове које тренутно именују надлежне адвокатске коморе замијенити члановима из реда универзитетских професора правне науке које, на основу јавног конкурса, именује Представнички дом ПСБиХ
- Да главне тужиоце на свим нивоима власти именују надлежна законодавна тијела на приједлог Високог тужилачког савјета с листе више квалификованих кандидата, двотрећинском већином изабраних чланова датог законодавног тијела.
- Замјенике главних тужилаца на државном, ентитетском, кантоналном и окружном нивоу, укључујући и Брчко Дистрикт БиХ, именују главни тужилац основног нивоа с листе више успјешних кандидата које утврђује Високи тужилачки савјет
- Тужиоце на државном, ентитетском, кантоналном и окружном нивоу, уклјучујући и Брчко Дистрикт БиХ, на приједлог Високог тужилачког савјета, именује главни тужилац основног нивоа.
У вези са раније обављеном расправом о стању у правосуђу Босне и Херцеговине, Представнички дом није усвојио приједлог закључка посланика Адила Османовића који гласи: „За све пресуде Уставног суда БиХ, чије непровођење захтијева процесуирање овлаштених особа у оним случајевима гдје се недвосмислено може конкретизовати индивидуална кривична одговорност, захтијева се од Тужилаштва БиХ да поступа у складу са својим овлаштењима и покреће одговарајуће поступке.“
Није усвојен ни приједлог закључка посланика Сафета Софтића који гласи: „Представнички дом ПСБиХ прихвата иницијативу о успостављању врховне судске инстанце формирањем Врховног суда БиХ, с цилјем, првенствено, осигурања поштивања људских права и владавине права на цијелој територији Босне и Херцеговине за све њене грађане без било какве дискриминације“.
Посланици Дамир Арнаут, Златан Бегић, Бранислав Бореновић, Алма Чоло, Зукан Хелез, Мирјана Маринковић – Лепић, Драган Мектић и Мира Пекић именовани су у Привремену истражну комисију Представничког дома ПСБиХ за утврђивање стања у правосудним институцијама Босне и Херцеговине.
Представнички дом усвојио је Одлуку о избору и ступању на дужност и престанку дужности члана Централне изборне комисије (ЦИК) БиХ, којом је за новог члана ЦИК-а БиХ именован Жељко Бакалар.
Дом је усвојио и Резолуцију о поштивању жртава фашистичких режима и покрета (текст Резолуције можете прочитати ОВДЈЕ).
Представнички дом усвојио је посланичку иницијативу Дамира Арнаута која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, подносим посланичку иницијативу којом се Колегијуму Представничког дома налаже да, у сарадњи с Колегијумом Дома народа, у року од 90 дана од дана усвајања ове иницијативе, проведе неопходну процедуру с цилјем уређивања питања провођења прекршајних одредби прописаних чланом 66. Закона о парламентарном надзору“.
На усаглашавање Колегијуму Дома, ради непостојања ентитетске већине, упућене су сљедеће посланичке иницијативе:
- посланичка иницијатива Дамира Арнаута која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, подносим посланичку иницијативу за измјене и допуне Правилника о међународним активностима ПСБиХ“,
- посланичка иницијатива Предрага Којовића, Аиде Баручије и Мирјане Маринковић-Лепић која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, упућујемо посланичку иницијативу за измјену члана 5. Правилника о кориштењу телефона у ПСБиХ на основу члана 49. став (2) Закона о платама и накнадама у институцијама БиХ, члана 63. став (1) тачка г) Пословника Представничког дома и члана 53. став (1) Пословника Дома народа ПСБиХ“,
- посланичка иницијатива Шемсудина Мехмедовића која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома, подносим иницијативу којом се тражи измјена одлуке Заједничке комисије за административне послове у смислу да се посланицима док траје блокада рада Представничког дома обуставе исплате плате за сваки мјесец у коме се не одржи бар једна сједница Дома, као и свим посланицима који у текућем мјесецу не присуствују бар једном засједању. Такође, овом иницијативом потичем Савјет министара БиХ да у парламентарну процедуру упути измјене и допуне Закона о платама и накнадама у институцијама БиХ којима би се ова област у оваквим случајевима прецизно дефинисала“,
- посланичка иницијатива Едите Ђапо која гласи: „У складу с чланом 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, подносим посланичку иницијативу да се успостави механизам за размјену података из електронских база матичних регистара Републике Српске, Федерације БиХ и Брчко Дистрикта БиХ у којима се воде лични подаци грађана, с цилјем бржег и ефикаснијег прибавлјања личне документације, односно да се омогући грађанима да у својим општинама могу добити изводе из матичних регистара, као и сва потребна увјерења“.
Представнички дом није усвојио сљедеће посланичке иницијативе:
- посланичка иницијатива Аиде Баручије која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, упућујем посланичку иницијативу којом се Савјет министара БиХ обавезује да уради анализу безбједности и техничке опремлјености на желјезничким станицама у Босни и Херцеговини”,
- посланичка иницијатива Едите Ђапо која гласи: „На основу члана 8. Пословника Представничког дома ПСБиХ, подносим посланичку иницијативу да Министарство цивилних послова БиХ одржи хитан састанак с Министарством управе и локалне самоуправе Републике Српске, ентитетским министарствима унутрашњих послова и ентитетским министарствима правде како би се статус дјеце повратника из Сирије што прије ријешио, односно како би се ова дјеца могла уписати у матичне књиге и добити државлјанство БиХ, те на основу тога остварити своја основна лјудска права“.
Усвојен је и закључак којим Представнички дом ПСБиХ од Агенције за лијекове и медицинска средства БиХ тражи прецизну информацију о томе како је дошло до давања сагласности фирми „Сребрена малина“ за набавку респиратора.
Представнички дом дао је сагласност за ратификацију:
- Уговора о финансирању између Босне и Херцеговине и Републике Српске и Европске инвестиционе банке – Мјере заштите од поплава РС,
- Уговора о финансирању (Водовод и канализација у Републици Српској ИИ) између Босне и Херцеговине и Републике Српске и Европске инвестиционе банке,
- Уговора о зајму (GrCF2 W2 – пројекат јавног пријевоза Сарајево) између Босне и Херцеговине и Европске банке за обнову и развој,
- Уговора о финансирању (Коридор 5ц – средњи дио) између Босне и Херцеговине и Европске инвестиционе банке. (крај)
ПРЕС
КОНТАКТ |
Сектор за односе с јавношћу |