MENI
3.4.2017.

Одржана радионица за припрему и упућивање у парламентарну процедуру Приједлога закона о парламентарном надзору

Привремена заједничка комисија оба дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине (ПСБиХ) за припрему и упућивање у парламентарну процедуру Приједлога закона о парламентарном надзору организовала је данас на Влашићу радионицу с циљем побољшања текста Приједлога закона.

Предсједавајући Привремене заједничке комисије оба дома ПСБиХ Борислав Бојић и замјенице предсједавајућег Љиља Зовко и Семиха Боровац истакли су да је ефективан парламентарни надзор над активностима и политикама рада извршних власти један од основних задатака парламента. Како су појаснили, Закон о парламентарном надзору може представљати позитиван корак у развоју и сазријевању политичког система у БиХ.

Током радионице, која је организована уз подршку Мисије ОЕБС-а у БиХ и уз стручну и правну подршку Канцеларије ОЕБС-а за демократске институције и људска права (ODIHR), истакнуто је и то да се Приједлогом закона о парламентарном надзору првенствено жели унаприједи ефикасност институција, али исто тако и вршити контрола кориштења датих овлаштења, те превентивно дјеловати на спрјечавању злоупотребе датих овлаштења.

Препоруке, које је презентовао правни савјетник ODIHR-a Yuri Marchenko, проистекле су и утемељене на међународним стандардима и праксама парламентарног надзора у државама чланицама ОЕБС-а. Marchenko је истакао како ODIHR сматра да Приједлог закона треба бити досљеднији у дефинисању надлежности, те у разјашњавању и ојачавању неколико важних права надзорних тијела, као што је право на позивање свједока и право на приступ документима и информацијама у вези с радом надзираних тијела.

Такође, ODIHR је препоручио и то да је потребно ојачати улогу парламентарне опозиције у процесу надзора како би се обезбједио ригорознији надзор над радом владе. Потребно је, како је речено, препознати и специјалну улогу независних тијела која проводе парламентарни надзор, односно обезбједити да њихове специјализиране истраге и техничка експертиза на правилан начин буду уведене у активности парламента на провођењу надзора. Даље се у препорукама наводи и да је потребно разјаснити надлежности тијела која проводе парламентарни надзор у смислу позивања свједока и захтјева за документима и информацијама, нарочито у контексту истрага и саслушања, те разјаснити природу и висину санкција за неиспуњавање поменутих захтјева.

Иако се обично парламентарни надзор проводи путем парламентарних пословника, на радионици је поручено како је вриједност посебног закона о парламентарном надзору у томе што намеће обавезу званичницима државних извршних тијела да поштују захтјеве парламентарних надзорних тијела и, уопште, сарађују с парламентом у доброј вољи.

Овим законским приједлогом, речено је, обезбјеђује се и широк низ надзорних инструмената као што су саслушања, јавне расправе, истраге, ревизије извјештаја која подносе извршна тијела, усмена и писана питања која се шаљу извршним тијелима, интерпелације и друге активности из дијела надзорних инструмената у парламентарном надзору.

На данашњој радионици чланови Привремене заједничке комисије донијеће одређене препоруке и закључке с циљем што скоријег упућивања у парламентарну процедуру текста Приједлога закона о парламентарном надзору. (крај)   


ПРЕС
КОНТАКТ
Сектор за односе с јавношћу