MENI
24.3.2022.

Одржана 21. сједница Дома народа

Делегати Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине (ПСБиХ) подржали су на 21. сједници иницијативу Заједничког колегијума оба дома ПСБиХ за додјељивање кандидатског статуса Босни и Херцеговини по убрзаној процедури (текст иницијативе на доступном језику можете прочитати овдје).

Чланови Колегијума Дома народа упознали су делегате и са закључком Заједничког колегијума оба дома ПСБиХ, који је на 16. сједници, одржаној 9. 3. 2022. године, затражио од Савјета министара БиХ да у што краћем року покрене процедуру усвајања кључних фискалних и буџетских докумената БиХ.

Дом народа је, у првом читању, усвојио Приједлог закона о допунама Закона о порезу на додату вриједност, чији је предлагач Представнички дом ПСБиХ.

По хитном законодавном поступку усвојен је Закон о царинским прекршајима БиХ. Дом је претходно усвојио Захтјев Савјета министара БиХ да се овај законски приједлог разматра по хитном поступку.

Дом народа ПСБиХ је, у различитом тексту у односу на Представнички дом, усвојио Приједлог закона о заштити права на суђење у разумном року пред Судом Босне и Херцеговине. У заједничку комисију за усаглашавање текста закона Дом народа именовао је делегате Средоја Новића, Марину Пендеш и Муниба Јусуфовића.

Ради непостојања ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома упућен је Захтјев Представничког дома за разматрање Приједлога закона о измјенама Закона о платама и накнадама у институцијама Босне и Херцеговине по хитном поступку.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је, у првом читању и по скраћеном поступку, Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о Високом судском и тужилачком савјету Босне и Херцеговине (П.З.Е.И.), чији је предлагач Савјет министара БиХ.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је и Приједлог закона о измјени и допунама Закона о Савјету министара БиХ у првом читању, чији је предлагач Представнички дом ПСБиХ.

Дом народа није усвојио Захтјев Представничког дома за разматрање Приједлога закона о измјенама Закона о акцизама у Босни и Херцеговини по хитном поступку. На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је захтјев да се овај Приједлог закона разматра по скраћеном поступку.

Дом народа није усвојио ни Захтјев Представничког дома за разматрање Приједлога закона о спречавању сукоба интереса у институцијама Босне и Херцеговине по хитном поступку. Будући да Дом није подржао ни скраћени поступак, овај Приједлог закона биће разматран у редовном законском поступку.

Дом народа на данашњој сједници усвојио је Консолидовани годишњи извјештај о систему финансијског управлјања и контроле у институцијама Босне и Херцеговине за 2020.годину, као и Годишњи консолидовани извјештај унутрашње ревизије за 2020. годину, чији је подносилац Министарство финансија и трезора БиХ.

Усвојен је, заједно са закључцима у документу, Извјештај о раду Канцеларије за разматрање жалби БиХ за 2020. годину, који је поднијела Канцеларија за разматрање жалби БиХ, као и Извјештај о стању радијационе и нуклеарне безбједности за 2020. годину, чији је подносилац Државна регулаторна агенција за радијациону и нуклеарну безбједност.

Дом народа није усвојио Извјештај о раду и пословању БХРТ-а за 2020. годину, нити је примио к знању Програмски и Финансијски план БХРТ-а за 2021. годину.

Није усвојен ни Извјештај о прегледаном стању финансијског пословања политичких партија у 2019. години, чији је подносилац Централна изборна комисија БиХ.

Дом је примио к знању Информацију о расподјели и коришћењу средстава текуће резерве додијелјених за санирање економских штета за период јануар – децембар 2020. године, као и Информацију о расподјели и коришћењу средстава текуће резерве за период јануар – децембар 2020. године, чији је подносилац Министарство финансија и трезора БиХ.

Дом народа није примио к знању Информацију о тренутном стању у Извозно-кредитној агенцији БиХ узрокованом блокадом главног трансакционог рачуна.

Дом није усвојио сљедеће приједлоге закључака делегата из Клуба српског народа Николе Шпирића, Средоја Новића, Лазара Продановића и Душанке Мајкић:

  • „Разлог нефункционисања Дома народа ПСБиХ је бесправна одлука високог представника Valentina Incka којом је покушао наметнути измјене и допуне Кривичног закона БиХ, на шта није имао право. Овлашћење за наметање закона од високог представника, као неизабраног странца, не постоји у Дејтонском споразуму и Анексу 10, једином анексу којим се јасно одређују задаци високог представника”;
  • „Неопходно је да они који су креирали послједњу одлуку Valentina Incka ту одлуку и пониште. Савјет министара БиХ треба што прије да предложи начин одређивања и исказивања односа према почињеним ратним злочинима и њиховом третирању у јавности, имајући у виду да се у БиХ водио грађански рат или ‘трагични сукоб у региону’, како је то дефинисано у Дејтонском споразуму”;
  • „Дом народа ПСБиХ констатује да Уставни суд БиХ, излазећи ван своје надлежности и супротно уставном одређењу да ‘БиХ наставлја своје правно постојање према међународном праву као држава, али са унутрашњим системом измијењеним како је овим уставом предвиђено’, доноси одлуке супротне Уставу БиХ када је у питању државна имовина. Уставом БиХ у члану III 3.а) прописано је да ‘све владине функције и овлашћења, који по овом Уставу нису изричито додијелјени институцијама Босне и Херцеговине, припадају ентитетима”;
  • „Дом народа констатује да Уставом БиХ државној заједници БиХ није изричито дато право на имовину нити надлежност за регулисање власништва над државном имовином, па је неопходно то питање разријешити споразумом између два ентитета, кантона у Федерацији БиХ, као и Брчко Дистрикта БиХ, који је у заједничком власништву (кондоминијум) Републике Српске и Федерације БиХ”.

Дом народа није усвојио делегатске иницијативе Златка Милетића, које гласе:

  • „Захтијевам да Савјет министара БиХ у року од 60 дана изврши измјену „Упутства о обиму и начину вршења послова физичког и техничког обезбјеђења лица, објеката и имовине“ (07. 07. 2005. године) на начин да се из члана 22. брише став 2) тачка б. 1) и 2) и ц. трећа категорија лица које се посебно штите, те да се на тај начин сведе укупан број штићених лица на укупно 8 лица. Захтијевам да Заједничка комисија за административне послове ПСБиХ, у року од 60 дана, припреми и достави акт ПСБиХ којим ће се укинути привилегије које уживају носиоци појединих извршних и законодавних функција у институцијама БиХ, на начин да ПСБиХ стави ван снаге сва правна акта која подразумијевају привилегије и погодности на јединствен начин за све досадашње кориснике и то:
    -  Правилник о репрезентацији у ПСБиХ од 08. 03. 2017. и 09. 06. 2020. године,
    -  Правилник о кориштењу телефона у ПСБиХ (члан 5.) од 08. 03. 2017. године,
    -  Одлука о начину обрачуна плата и осталих материјалних права посланика и делегата у ПСБиХ поглавље lll члан 6. (паушал) од 23. 11. 2018. године,
    -  Правилник о кориштењу службених возила ПСБиХ (кориштење само у службене сврхе) од 30. 05. 2017. и 03. 09. 2018. године“;
  • „Имајући у виду надлежност Министарства цивилних послова БиХ, у складу са Пословником Дома народа ПСБиХ иницирам да Министарство цивилних послова БиХ у сарадњи са Градским вијећем Града Мостара, размотри и помогне на најефикаснији начин изградњу олимпијског базена у Граду Мостару кроз пројекат Пливачког клуба „Орка“ Мостар, поготово имајући у виду да ће због услова пандемије дио средстава Министарства остати неутрошен. Уколико то није могуће, иницирам да Министарство координише отварање жиро – рачуна за помоћ изградњи једног оваквог спортског пројекта од којег би имала корист сва дјеца Града Мостара“. (крај)

 


ПРЕС
КОНТАКТ
Сектор за односе с јавношћу